De tijdvliegt als je lol hebt

2 maart 2013 - Ocho Rios, Jamaica

Twee maanden zijn er voorbij. Ik ben over de helft ! Begin thuis wel een beetje te missen hoor.

In het health center heb ik mij vooral nuttig gemaakt bij Family planning met het invullen van namenlijsten en het ordenen van papieren in dossiers. Want als ik t niet doe, doet niemand het. Ik heb de kinderarts nog meerdere malen geobserveerd, wat telkens toch erg interessant is, omdat ze veel uitlegt. Heb met een mini stethoscoop naar het hart van een baby geluisterd, dat zo snel ging en ik kon de 'wheezing' in de longen horen. Verder nog kinderen gewogen bij Child Health en meegeweest met de voedingsdeskundige. Deze week ben ik 3 dagen naar Percy Junor Hospital geweest. En dat was even wat anders. Ik was bij de OPD afdeling (out-patients department) waar soms spoedgevalletjes komen. Op een dag kwam een meisje met een abces bij haar oor en die moest lekgeprikt worden. De verdoving zou weinig effect hebben omdat het neutraliseerde met de vloeistof in de abces. En toen begon hij met een mesje klein sneetje te maken, al het bloed en pus stroomde zo haar oor in. Ze verging van de pijn. Het was fascinerend maar tegelijkertijd ook hartstikke smerig. Ook was er een zwangere vrouw die gevallen was en op 3 plekken in haar gezicht moest worden gehecht. En het hechten ging precies zoals ik ooit eens kort bij plastische chirurgie had geleerd. Op de 2e dag kwam er een man met een psychose binnen die het bijna begaf van de pijn, hij zweette als een gek en kronkelde helemaal. Hij had wiet gerookt en waarschijnlijk met wat coke erbij. Nou dat zag er schokkend uit, doet ie vast niet weer. De doktoren op de afdeling waren ook erg aardig, eentje leek net op de man van de Old Spice reclames inclusief zwoele stem. Het was jammer dat ik niet eerder naar dit ziekenhuis kon gaan, want het was veel interessanter dan het health centre.
Dit was mijn laatste week met het medische project en ik kan niet wachten om naar het weeshuis te gaan met 36 schattige bruine kindertjes! Maandag begin ik. Ook hebben ik, Kristine en Poppy twee nieuwe miniprojecten erbij nadat we we gezegd hadden dat we ons echt nuttig wilde maken. Zo gaan we volgende week  3 dagen bij een familie met 6 pleegkinderen helpen met huiswerk en vermaak. Daarna gaan we naar een arme familie met een moeder en 2 tweelingen om ze te helpen met huiswerk en andere klusjes. Ook moeten we onderzoek doen naar de onderlinge relaties en 'resources' die de familieleden beïnvloeden. Op dinsdag waren we daarheen gegaan om onszelf te introduceren en gaven we de familie boodschappen, daar waren ze zo blij mee. Ik heb er ontzettend veel zin in om me nuttig te maken en ga hier zeker wat geld in storten.

Na mijn weekendje in de luxe 'Queen of Sheba' hut ben ik voor een weekend lekker thuis geweest. In die week zijn we naar Little Ochi geweest, een van de beste visrestaurants. Samen met Mackenzie deelde ik een grote krab samen met festival. Lekker veel knoflook, kruiden en groenten, het was een grote kliederboel maar zo lekker! En we zijn naar een ander strand in Treasure Beach geweest, Great Bay. Het was op geiten, locals en een paar irritante honden na helemaal verlaten. Ik had het daar heerlijk met Poppy, Kristine en onze ietwat aparte driver Kemar. In het weekend hadden Poppy en ik met de kleine meisjes koekjes gebakken. We deden het met koekjesmix en moesten er ontzettend veel meel bijgooien want het was veel te plakkerig. De figuurtjes die we met de Nederlands vormpjes die ik had meegenomen (een molen, een klomp en een tulp) wilde maken, mislukten helemaal. Maar we hadden wel veel lol en  de koekjes smaakten goed. Binnen 2 tellen waren ze op. Zondag gingen we weer maar Great Bay waar Delphine haar laatste dag in Jamaica doorbracht. Er was iemand jarig dus kregen we gratis crunkfish, conksoup en zelfs gratis kreeft! Eerste keer dat ik kreeft heb gegeten en het was zo lekker. We zagen de zonsondergang terwijl we onze vingers aflikten. Was een relaxed, rustig weekendje in Mandeville. Nu zitten we in het Mahoe guest house in Ocho Rios. Wat we gaan doen weten we nog niet. Tot grote ergenis van mij,  Miss 'I-want-to-plan-it-all'. Iedereen zegt 'you have to relax' maar daar ben ik toch nog niet echt beter in geworden sinds ik hier ben haha!
Dit weekend vertrekken Aida en Mackenzie. Ik ga ze wel missen zeg, we hebben zo ontzettend veel gelachen met elkaar. Volgend weekend vertrekken Kristine en Poppy. Dus dan bestaat Fab 4&5 alleen nog maar uit mij haha. Gelukkig heb ik het gezellig met Kimberley en andere vrijwilligers. En komende donderdag komt er een Frans meisje bij mij in huis, dus hopelijk is dat leuk gezelschap. Ik ga lekker genieten nu van mijn weekend met Poppy, Kristine en Kimberley. En dan eindelijk begin ik maandag met het werken met de weeskinderen, ik heb er zo ontzettend veel zin in!

Liefs Merel

1. Oma:
    2 maart 2013
    Merel heel veel succes met je nieuwe uitdaging groetjes van Oma
  2. Ben:
    2 maart 2013
    Wat een leuk verhaal Merel. Vooral je enthousiasme over het ziekenhuis, is mooi om te lezen. Wat dat betreft ben je misschien toch iemand die in de gezondheidszorg goed op haar plek zal zijn. Uit je verhaal leid ik af dat je dit echt heel aantrekkelijk vindt. Ik merk dat het je een goed gevoel geeft om hulp te bieden en mensen die het nodig hebben! Ik hoop dan ook dat je geplaatst zult worden voor je studie geneeskunde! Maar je kunt ook goed beschrijven en enthousiasmeren en dat is voor de studie media en cultuur ook een ´must´. Teleurstellend dat het health care center over de hele linie toch tegenviel wat betreft de werkzaamheden die je mocht en kon doen. In hoeverre had je dit van te voren kunnen weten of ben je te veel op het verkeerde been gezet door een aantrekkelijke maar vertekende voorlichting? Ik zou zo met je vrije tijdsbesteding willen ruilen. Lekker de zon in en relaxen in de zon. Ook lukt het relaxen volgens jou nog niet helemaal. Maar met zo´n klimaat, cultuur en natuur moet het toch wel mogelijk zijn. Ik heb nog nooit kreeft gehad maar dat lijkt mij ook erg lekker. Jammer dat je vriendinnen weer vertrekken, maar misschien komen er weer leuk meiden voor terug. Succes en veel plezier met je werkzaamheden in het weeshuis. Groeten Ben.
  3. Wim:
    2 maart 2013
    Hoi Merel, leuk weer iets van je te vernemen. Mooi verhaal. alles bijelkaar een iest mindere invulling dan je gehoopt had. Nu het weeshuis, lijkt me echt iets voor jou om te werken met al die kleintjes. En denk er om take is easy man, is toch ook zo'n beetje het motto van de jamaicanen, gaat je lukken, straks moet je in dit koude kikkerlandje weer vol aan de bak, dus geniet er van. grt Wim
  4. Marguerite Traas:
    4 maart 2013
    Hoi Merel, dat klinkt allemaal heel goed, je redt je zo te lezen prima daar! Wat een verschil met je leven een jaar geleden, of niet? Wouter wordt er jaloers van, is nu heel druk met zijn eindexamen... Dank voor je vrolijke verslagen, we genieten mee!
    Hartelijke groeten uit Olst,
    Marguerite en Trazen.